Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten en de toelichting

Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de rekening

Belangrijke verschillen tussen de realisatie en de begroting na wijziging worden systematisch toegelicht voor ieder afzonderlijk onderdeel van de programmarekening. De verschillenanalyse wordt - in overeenstemming met de voorschriften van het BBV - in de jaarrekening bij de toelichting op het overzicht van baten en lasten.

Het verwachtte resultaat na de laatste begrotingswijziging bedroeg bijna € 1,6 mln. positief. Het rekeningresultaat is uiteindelijk uitgekomen op € 5,1 miljoen positief.
Het verschil (ca. € 3,5 mln.) met de laatste begrotingswijziging wordt hieronder toegelicht.

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Primaire begroting

0

Definitieve begroting

-1.573

Verschil primaire-definitieve begroting

-1.573

v

Rekening 2024

-5.125

Verschil definitieve begroting-rekening

-3.552

v

Specificatie

Ten opzichte van de primaire begroting zijn er gedurende het jaar begrotingswijzigingen doorgevoerd die hebben geleid tot een verbetering van het resultaat met (afgerond) € 1,6 mln. Zie hieronder in welke documenten deze mutaties hebben plaatsgevonden.

(bedragen x 1.000)

Toelichting

Wijzigingen 2023 na primaire begroting

-477

v

Besluiten tot Bestuursrapportage

550

n

Bestuursrapportage 2024

82

n

Laatste begrotingswijziging 2024

-1.728

v

Verschil

-1.573

v

Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de rekening

Verschillen kleiner dan € 50.000 worden niet afzonderlijk toegelicht. De toelichtingen zijn geschreven op taakveldniveau, de begroting is geautoriseerd op programmaniveau.

tableCell19

(bedragen x € 1.000)

Verschillenanalyse

Bestuur

Er is een voordelig resultaat te zien op de diverse budgetten van de gemeenteraad, het college en de griffie van ca. € 2 ton. Er is echter een nadeel ontstaan door een noodzakelijke storting in de voorziening pensioenen wethouders (ca. € 420.000). Deze storting is noodzakelijk omdat de rekenrente is gedaald, waardoor er meer basiskapitaal ingelegd moet worden. Per saldo is er sprake van een nadeel.

226

n

Burgerzaken

Op het taakveld burgerzaken is een relatief groot voordeel gerealiseerd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de 'paspoortpiek' waarbij het aantal verstrekte paspoorten hoger is uitgevallen dan geraamd. Hierdoor zijn de inkomsten hoger. De uitgaven zijn net binnen budget gebleven. Op andere kostenplaatsen (bijvoorbeeld digitale dienstverlening en goed verhuurderschap) binnen dit taakveld is ook sprake van een klein voordeel.

-173

v

Beheer gebouwen en gronden

De uitgaven in het kader van het Meerjarig onderhoudsprogramma (Mop) zijn lager dan begroot. Als gevolg hiervan is de onttrekking uit de reserve Onderhoud gebouwen ook lager dan geraamd.

337

n

Op dit taakveld zijn de juridische kosten ten aanzien van Noorddijk en het Havenhoofd verantwoord; deze vallen hoger uit dan begroot. Verder dienden de boekwaarden van twee parkeerplaatsen bij Havenhof te worden afgewaardeerd, omdat deze eerder al verkocht waren.

95

n

Op de diverse gemeentelijke gebouwen was er een exploitatievoordeel te zien. Dit betreffen vooral Mop-gerelateerde onderwerpen.

-60

v

Openbare orde en veiligheid

Het voordeel op het taakveld openbare orde en veiligheid wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op het gebied van de integrale veiligheid. Het (structurele) voordeel op buurtpreventie is met de begroting 2025 reeds structureel afgeraamd.

-76

v

Verkeer en vervoer

Er zijn minder kosten gemaakt voor onderhoud aan (onder andere) de openbare verlichting, de verkeersregelinstallaties en de civiele kunstwerken. Enkele wegonderhoudsprojecten zijn uitgesteld als gevolg van een nieuwe aanbesteding van het asfalt-bestek. De ramingen daarvoor zijn in de onderhoudsreserve gestort.

-125

v

De stelpost voor de kapitaallasten van de herinrichting van de RK Kerk locatie en de stelpost "buitenruimte, bankjes en voetpaden" zijn niet ingezet. Aangezien deze voor 2025 wederom geraamd staan, vallen deze vrij in de jaarrekening 2024.

-120

v

Op dit taakveld was een voordelig resultaat vanwege extra inkomsten in verband met een infra-werk dat we voor derden hebben uitgevoerd. Daarnaast waren er extra inkomsten vanwege verhaalde schade bij de veroorzakers, voornamelijk aan de openbare verlichting en straatreiniging (zoals olie-lekkages).

-203

v

Parkeren

In het coalitieakkoord was een stelpost opgenomen van incidenteel € 100.000 in 2023 voor een fietsenstalling in het centrum. Zowel in 2023 als in 2024 zijn er nog geen activiteiten op dit gebied gestart. Het incidentele deel van deze middelen valt na dit boekjaar dus vrij. De structurele middelen van € 25.000 voor 2025 en verder, zijn nog wel beschikbaar.

-100

v

Sportaccommodaties

Op de budgetten voor sportaccommodaties is over 2024 een voordeel gehaald. Dit kan grotendeels verklaard worden door uitgaven onderhoud en investeringen en de afrekening van de SPUK Sport. Hiermee kunnen gemeenten uitgaven op het gebied van onderhoud, aanschaf materialen en dienstverlening door derden (zoals schoonmaak) compenseren.

-67

v

Musea

In afwachting van de ontwikkelingen van Loods M wordt er bij de bestaande panden van de musea wel noodzakelijk onderhoud gedaan, maar zijn we terughoudend met het doen van (grotere) vervangingen/investeringen in deze panden. Hierdoor ontstaat er een voordeel op dit taakveld.

-81

v

Openbaar groen en (openlucht)recreatie

De gunstige openbare aanbesteding voor het grasmaaien zorgde voor een overschot op deze taak. Daarnaast is er minder uitgegeven aan onder andere omvormingen van groenkavels. De uitgaven aan het wagenpark en materieel waren echter wat hoger dan geraamd, voornamelijk door stijgende kosten voor onderhoud, verzekering en belasting.

-144

v

De lasten voor onderhoud aan de speelgelegenheden waren dit jaar minder dan geraamd evenals de renovatie van bestaande speelplekken. De oorzaak lag onder andere in enkele personeelswisselingen. Daarnaast was de afdracht aan samenwerkingsverbanden op het gebied van regionale openluchtrecreatie iets lager dan verwacht.

-76

v

Inkomensregelingen

Vanuit het Rijk ontvingen wij incidenteel in 2024 extra middelen. Dit geeft een financieel voordeel op het taakveld Inkomensregelingen.

-150

v

Begeleide participatie

Op Begeleide Participatie wordt zowel de bevoorschotting aan Stroomopwaarts als de afrekening van Stroomopwaarts geboekt. Incidenteel waren voor 2024 de gerealiseerde lasten voor Begeleide Participatie hoger dan begroot.

66

n

Maatwerkdienstverlening 18+

Incidenteel is er op Overige maatwerkarrangementen (Wmo) een voordeel als gevolg van onderbesteding. De bestedingen van Rogplus van het eerste tot en met het vierde kwartaal 2024 zijn op basis van de voorlopige stand lager dan het begrote bedrag. Dit geeft een financieel positief effect op de gemeentelijke bijdrage aan Rogplus.

-53

v

Volksgezondheid

Hogere kosten voor Jeugdgezondheidszorg en lagere algemene kosten voor het Centrum Jeugd en Gezin. Voordeel op vaststelling subsidie JGZ (aanvullend pakket).

-76

v

Riolering

De inkomsten rioolheffing bij zowel bedrijven als huishoudens waren hoger dan geraamd. Dit was mede het gevolg van de uitbreiding van de woningaantallen. Omdat de wetgever bepaalt dat deze inkomsten alleen gebruikt mogen worden ter dekking van de instandhoudingskosten van de riolering en waterhuishouding in de gemeente, wordt het positief saldo in de Voorziening Riolering gestort. Hiermee kunnen toekomstige fluctuaties in kosten deels opgevangen worden, zonder dat direct gevolgen heeft voor de tarieven.

-51

v

Afval

Bij het inzamelen van het huisvuil zijn er verschillende voordelen maar ook nadelen opgetreden. De grootste impact hadden het overschot op het beheer van de inzamelmiddelen en de overschrijding op het onderhoud van het wagenpark. In afwachting van de ontwikkelingen met betrekking tot het project BAS is er minder uitgegeven aan onderhoud en reiniging van het bestaande container-areaal. Daarnaast was er door het noodzakelijke uitstel van de levering van de nieuwe inzamelwagens een overschrijding op onderhoud en inhuur van de huisvuilwagens.Daarnaast waren er incidentele extra baten in verband met de verkoop van oud materieel en hogere opbrengsten bij de vermarkting van afvalstromen zoals matrassen, PMD, papier, metalen, witgoed en computers.

-77

v

Conform het raadsbesluit Beter Afval Scheiden (BAS) stond er een storting van € 550.000 geraamd in de voorziening afvalinzameling. Echter, de regelgeving van het BBV staat een storting van eigen middelen in deze voorziening niet toe. De voorziening is immers bestemd voor middelen van derden met een specifiek bestedingsdoel (artikel 44 lid 2 van het BBV). Hierdoor is deze storting niet uitgevoerd, dit leidt tot een voordeel.

-550

v

Voor de implementatie van het project Beter Afval Scheiden heeft de raad een incidenteel bedrag beschikbaar gesteld voor de periode 2024-2025 (bestemd voor onder andere communicatie en projectleiding). Hiervan resteert in jaarschijf 2024 een voordelig bedrag van € 45.000. Via bestemming van het resultaat 2024 wordt voorgesteld deze middelen over te hevelen naar 2025 ter dekking van de uitgaven.

-45

v

Milieubeheer

Het voordeel binnen het taakveld milieubeheer is voornamelijk gerealiseerd binnen het onderdeel milieubeleid. Onder andere als gevolg van personele wisselingen is er minder van het reguliere budget uitgegeven. Inmiddels is het team weer op volle sterkte.

-95

v

Begraafplaatsen en crematoria

Er zijn meer baten gerealiseerd met betrekking tot het gebruik van de aula en met de verkoop of verlenging van particuliere graven. Daarentegen vielen de inkomsten van het crematorium wat lager uit dan verwacht. Per saldo leverde dit wel een voordelig resultaat op.

-106

v

Ruimtelijke ordening

Voor bestemmingsplannen, omgevingsvisie en basisregistratie grootschalige topografie zijn er minder uitgaven gedaan dan begroot.

-67

v

Grondexploitatie niet bedrijven

De saldi van grondexploitaties worden in principe geactiveerd op de balans. Daarnaast heeft er een tussentijdse winstname van € 411.000 plaatsgevonden op Het Balkon. Dit resultaat is, conform het huidige beleid, gestort in de reserve Grondexploitaties (budget neutraal).

n

De grondexploitaties dienen voor de rekening geactualiseerd te worden voor de mutaties in de tekortvoorzieningen. De grondexploitaties van de Spechtstraat (€ 26.000 voordeel) en het voorzieningenveld Burgemeesterswijk (€ 121.000 nadelig) zijn bijgesteld. Dit is per saldo € 40.000 nadeliger dan begroot.

40

n

Wonen

Binnen de activiteit overige volkshuisvesting zijn minder kosten gemaakt voor, onder andere, omgevingsvergunningen dan geraamd (ca. € 56.000) en meer inkomsten omgevingsleges gerealiseerd dan eerder verwacht (ca. € 62.000).

-118

v

Op het gebied van volkshuisvesting en woonmaatregelen zijn er minder kosten gemaakt dan begroot. De restantbudgetten voor volkshuisvesting zijn met de laatste begrotingswijziging 2024 al grotendeels doorgeschoven naar 2025 ten behoeve van opstarten het verplichte Volkshuisvestingsprogramma, de ontwikkeling van data-dashboards en voor de Wooncoach.

-86

v

Overhead

Er is een overschrijding ontstaan op de kosten van overhead op het gebied van personeel. Dit heeft te maken met hogere uitgaven rondom recruitment, het opstarten van een traineeprogramma, het overnemen van het eigen risicodragerschap rondom de WW en (oud-)medewerkers die met RVU zijn gegaan. Dit heeft in 2024 incidenteel gezorgd voor extra lasten. Deze lasten zorgen voor een overschrijding op het overzicht Overhead, maar kunnen worden opgevangen door overschotten in de totale personeelslasten. Dit is ook terug te zien in de kengetallen personeel in de paragraaf Bedrijfsvoering.

184

n

Treasury

Door achterblijvende investeringen en een voordeel ten opzichte van begrotingsaldi is er op het onderdeel treasury een voordeel gerealiseerd.

-78

v

OZB niet-woningen

Het voordeel van ozb-opbrengsten voor woningen wordt voornamelijk verklaard door hogere waarden.

-72

v

Algemene uitkering gemeentefonds

De hogere opbrengsten worden veroorzaakt door hoger vastgestelde maatstaven en de decembercirculaire 2024. De maatstaf 'huishoudens met laag inkomen boven drempel' heeft hier het grootste aandeel in. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft op 4 december 2024 een actualisatie van aantallen voor de maatstaf Huishoudens met een laag inkomen met drempel naar gemeente voor de jaren 2021-2023 gepubliceerd. In de berekening van de gemeente Maassluis van de decembercirculaire 2024 hebben we voor het jaar 2023 de geactualiseerde aantallen van het CBS gehanteerd. Vervolgens hebben we de prognose jaren 2024 en verder het aantal huishoudens met een laag inkomen gebaseerd op het aantal van het jaar 2023. Het betekent een financieel voordeel voor de gemeente Maassluis van circa € 1,5 ton per jaar. Omdat het voorlopige cijfers zijn, brengt de bijstelling wel een onzekerheid met zich mee. Dit risico neemt voor 2025 en 2026 af, omdat dan wordt gewerkt met een 2-jaars respectievelijk 3-jaarsgemiddelde. In mindere mate zijn ook andere maatstaven gestegen. Voor de uitkeringsjaren 2022 en 2023 werd er een nacalculatie doorgevoerd van 178k negatief. De decembercirculaire gaf een voordeel door diverse uitkeringen die nieuw of aangepast zijn. In totaal gaat dat om € 208.000. Hiervan wordt voorgesteld om € 36.000 (Spreidingswet) en € 10.000 (register externe veiligheidsrisico's) via resultaatbestemming te reserveren voor 2025.

-576

v

Overige baten en lasten

Op dit taakveld wordt het saldo geboekt van de afdelingskostenplaatsen. Ten opzichte van de begroting geeft dit een voordeel van € 1,1 miljoen. Dit bedrag maakt onderdeel uit van de totale analyse van de personele lasten en de kosten voor inhuur derden. Verder is er een dotatie van € 2 ton gerealiseerd in de voorziening Spaarverlof.

-910

v

Overige verschillen

-164

Verschil definitieve begroting-rekening

-3.552

v

Deze pagina is gebouwd op 06/27/2025 18:30:12 met de export van 06/27/2025 09:52:54