Reinigingsheffing
De reinigingsheffing worden onderverdeeld in een afvalstoffenheffing en reinigingsrechten:
- De afvalstoffenheffing wordt, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, geheven van huishoudens.
- Reinigingsrecht wordt geheven van bedrijven.
- In Maassluis heffen wij geen reinigingsrechten voor het ophalen van bedrijfsafval. Wij factureren op basis van private overeenkomsten tegen marktconforme, commerciële tarieven.
Huishoudelijk afval
De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de inzameling van het afval van huishoudens. Met de afvalstoffenheffing kunnen gemeenten de inzameling van het huishoudelijk afval bekostigen. De basis voor de heffing ligt in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer. De heffing mag niet meer dan kostendekkend zijn.
Al een aantal jaren is de heffing niet kostendekkend. Zoals afgesproken moet de kostendekkendheid in een aantal jaren weer terug naar 100%. In programma 7 worden de verschillen ten opzichte van de begroting toegelicht.
In de exploitatie van de afvalinzameling wordt (een deel van) een aantal taken gedekt die niet op het taakveld huishoudelijk afval wordt geraamd. Deze komen elders in de rekening tot uitdrukking. In onderstaande tabel worden deze lasten verzameld en inzichtelijk gemaakt. Eventuele afwijkingen ten opzichte van de begroting worden in betreffende programma’s verklaard.
In 2024 stond er een storting in de egalisatievoorziening voor afvalinzameling geraamd, conform het raadsbesluit Beter Afval Scheiden uit 2023. Volgens de regelgeving van het BBV is het echter niet toegestaan om eigen middelen te storten in een voorziening waarin middelen van derden met een specifiek bestedingsdoel opgenomen moeten worden. Hierdoor is de daadwerkelijke storting niet uitgevoerd. Dit leidde vervolgens tot een verlaging van het geraamde tekort op de exploitatie van de huisvuilinzameling. De door de raad gewenste egalisatie van de tarieven zal in het vervolg via de exploitatie en een eventueel in te stellen reserve moeten lopen. Verdere informatie hierover zal via de bestuursrapportage 2025 verlopen.
Er is ook een onttrekking uit de voorziening afvalinzameling geweest ter dekking van de kosten naar aanleiding van een faillissement. Ook dit conform het bovengenoemde raadsbesluit. De voorziening afvalinzameling is hierdoor weer afgenomen naar nul.
De kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing is, mede door het niet uitvoeren van de storting in de voorziening, uitgekomen op 98%.
(bedragen x € 1) | ||||||||
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
Verwijderen huishoudelijk afval | 5.644.527 | 939.355 | 382.287 | 6.966.169 | -570.766 | -6.673.863 | -7.244.629 | |
Straatreiniging (65%) | 529.201 | 529.201 | 0 | |||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 336.195 | 336.195 | 0 | |||||
Mutatie voorziening | -450.000 | -450.000 | 0 | |||||
Totaal | 6.059.923 | 939.355 | 382.287 | 7.381.565 | -570.766 | -6.673.863 | -7.244.629 | 98% |