Wegen
Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025 en de aanpak van de parkeerproblematiek en woon-school routes. Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verharding. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem en de veranderende klimaatinvloeden.
Kwaliteitsniveau
Er zijn geen cijfers uit 2024. De eerstvolgende meting wordt uitgevoerd in 2025. De uitkomsten waren bij het uitbrengen van deze rekening nog niet bekend.
Verhardingssoort / kwaliteit | 2025 | 2023 | 2025 | 2023 | 2025 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Goed | Goed | Matig | Matig | Onvold. | Onvold. | |
Asfalt | n.n.b. | 72% | n.n.b. | 13% | n.n.b. | 15% |
Elementen beton | n.n.b. | 48% | n.n.b. | 40% | n.n.b. | 12% |
Elementen gebakken | n.n.b. | 43% | n.n.b. | 41% | n.n.b. | 16% |
Tegels | n.n.b. | 30% | n.n.b. | 56% | n.n.b | 14% |
Diversen | n.n.b. | 42% | n.n.b | 47% | n.n.b. | 11% |
Totaal | 47% | 39% | 14% |