Lijst verbonden partijen
tableCell27 | tableCell30 | tableCell31 | tableCell32 | tableCell33 | tableCell34 | tableCell35 | (bedragen x € 1.000) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verbonden partij | Openbaar | Belang | Resultaat | Omvang EV | Omvang VV | Risico's | ||||
belang | gemeente | 2024 | 1-1 | 31-12 | 1-1 | 31-12 | zonder maatregel | |||
1. Gemeenschappelijke regelingen | ||||||||||
0. Bestuur en dienstverlening | ||||||||||
Archiefbeheer Maassluis Vlaardingen | Een goed geordend en in toegankelijke staat verkerend archief | afrekening op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten. | n.v.t.* | n.v.t.* | n.v.t.* | n.v.t* | n.v.t.* | n.v.t. | ||
1. Veiligheid en handhaving | ||||||||||
Veiligheidsregio RR | hulp- en zorgverlening en risico- en crisisbeheersing | Op basis van kostenverdeelsleutel gebaseerd op algemene uitkering | 1.347 | 9.664 | 11.745 | 99.080 | 81.649 | Vrijwaring van gemeenten voor niet verzekerbare risico's; afname aantal brandweervrijwilligers | ||
2. Verkeer, vervoer en waterstaat, 3. Economie en citymarketing, 7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||||||||
Metropoolregio Rotterdam Den Haag | Het MRDH-gebied beter bereikbaar maken en het economische vestigingsklimaat versterken | Bedrag per inwoner (voor pijler economisch vestigingsklimaat) | 831,7 | 35.422 | 42.034,6 | 1.532.687 | 1.752.607 | Overplanning en overbesteding van BDU middelen > dan vier jaar | ||
4. Onderwijs | ||||||||||
Regionaal Bureau Leerplicht | De plek voor leerplicht en voortijdig schoolverlaten in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. | Verdeling van lasten en baten op basis van vastgestelde verdeelsleutel (werkelijk aantal leerlingen). | n.v.t.* | n.v.t.* | n.v.t.* | n.v.t.* | n.v.t.* | Door de centrumgemeenteconstructie worden de overige risico's gedekt door de gemeente Vlaardingen | ||
6. Sociaal domein | ||||||||||
Stroomopwaarts MVS | ondersteuning inwoners met werk, inkomen en zorg | op basis van verdeelsleutel en werkelijk gebruik | 2.051 | 4.595 | 7.296 | 26.699 | 12.366 | |||
Jeugdhulp Rijnmond | Passende hulp van veilig thuis, jeugdbescherming en -reclassering en LTA. | op basis van verdeelsleutel en werkelijk gebruik | 0 | 0 | 0 | 86.447 | 80.100 | |||
ROG-plus | Hulp voor jong en oud met (tijdelijke) problemen | op basis van verdeelsleutel en werkelijk gebruik | 0 | 0 | 0 | 12.558 | 8.822 | Eventuele tekorten worden direct verrekend, daarom is er geen sprake van een EV. | ||
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||||||||
DCMR | Zorgen voor een schone en veilige leefomgeving, uitvoering wettelijke taken | bijdrage op basis van afspraken werkplan | 3.517 | 4.410 | 7.341 | 22.019 | 17.413 | Beleidsplan voor de toekomst van de DCMR sluit niet aan bij financiële situatie. | ||
GGD RR | Een goede en voor iedereen toegankelijke gezondheidszorg | bedrag per inwoner (basistaak) | 0 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | De gemeente Rotterdam voert deze gemeenschappelijke regeling uit. De regeling kent enkel een exploitatie met uitgaven en inkomsten (de inwonerbijdragen). De GR bouwt geen eigen vermogen op en trekt geen vreemd vermogen aan. De gemeente Rotterdam is d | ||
2. Vennootschappen en coöperaties | ||||||||||
5. Sport, cultuur, recreatie en groen | ||||||||||
Coöperatief Beheer groengebieden Midden-Delfland | doelmatige en rechtmatige uitvoering van beheer- en onderhoudslasten van de groengebieden in Midden-Delfland | 16,7% | 239 | 6.392 | 6.917 | 1.865 | 1.757 | Mismatch beheerbudget met langjarige beheeropgave; hoogte PZH subsidiebijdrage na 2025 (lijkt mee te vallen); prijsstijgingen materialen en arbeid; toenemende baten (en daarmee afhankelijkheid) van economisch beheer | ||
Stadsherstel Maassteden BV | Aankopen, ontwikkelen en beheren van monumentale panden in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis | 1,95% (50.000 van 2.562.600 aandelen) | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | n.n.b. | Wanneer er niet voldoende panden in beheer zijn, is er mogelijk niet voldoende dekking voor de kosten van de BV | ||
7. Volksgezondheid, milieu en duurzaamheid | ||||||||||
HVC | Het realiseren van doelstellingen op het gebied van hergebruik van grondstoffen, afvalbeheer en duurzame energie. | De stemverhouding is naar rato van het aantal aandelen (één stem per aandeel). Maassluis bezit 51 aandelen van de 3.705 (1,38%) | 24.418 | 233.501 | 257.583 | 928.387 | 966.359 | In de paragraaf risicobeheersing wordt onder andere besproken welke risico's aandacht krijgen: beheersing van veiligheidsrisico's, projectrisico's en frauderisico's. | ||
Overzicht Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||
Evides | veilig, schoon en smakelijk drinkwater | 1,5% via GBE in NV Evides | 26.571 | 296,709 | 312.780 | 14,8 | 20,4 | dit betreft een deelneming in het EV van Evides. Er zijn geen risico's te melden. | ||
Bank Nederlandse Gemeenten | BNG is een bank voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank is een betrokken partner en creëert waarde door het aanbieden van goedkope en duurzame financiering | 0,29% | 294 mln. | 4.721 | 4,8 mrd. | 110.819 | 123,2 mrd. | De dividenduitkeringen van de BNG zijn als inkomsten opgenomen in de gemeentelijke begroting. Indien de BNG geen of minder dividend uitkeert in een jaar, is dit een nadeel voor de gemeente. | ||
3. Stichtingen en verenigingen | ||||||||||
5. Sport, cultuur, recreatie en groen | ||||||||||
Stichting Groenfonds Midden-Delfland | het behoud en versterken van het (agrarisch) Midden-Delfland gebied | 25% | n.n.b. | 12.377 | n.n.b | 21 | n.n.b. | Wanneer een eventueel koersverlies hoger is dan de herwaarderingsreserve, daalt het vermogen van de stichting en daarmee de subsidie mogelijkheden | ||
Landschapsfonds Hof van Delfland | Werken aan behoud, versterking en ontwikkeling van de kwaliteiten van de groene landschappen in de regio | 33,3% | 324 | 96,3 | 421 | 237,5 | 238 | Het Landschapsfonds is in 2018 opgericht, het is gevuld met subsidiemiddelen/ fondsen van andere (lokale) overheden. Er is niet veel activiteit binnen het fonds. Het fonds wordt in 2025 geliquideerd. | ||
4. Overige verbonden partijen | ||||||||||
N.v.t. | ||||||||||
*= het betreft een centrumgemeenteconstructie. Hierbij draagt de centrumgemeenten (in dit geval Vlaardingen) de risico's en maakt de begroting deel uit van de exploitatie van de gemeente Vlaardingen. Daarom is er geen sprake van EV en VV. Een financieel (positief en negatief) wordt via de verdeelsleutel verrekend. |